検索
以前の記事
2013年 09月 2011年 04月 2010年 11月 2010年 09月 2010年 08月 2010年 06月 2010年 05月 2010年 04月 2010年 03月 2010年 01月 2009年 12月 2009年 11月 2009年 09月 2009年 08月 2009年 07月 2009年 06月 2009年 05月 2009年 04月 2009年 03月 2009年 01月 2008年 12月 2008年 11月 2008年 10月 2008年 09月 2008年 08月 2008年 07月 2008年 06月 2008年 05月 2008年 04月 2008年 03月 2008年 02月 2008年 01月 2007年 12月 2007年 11月 2007年 10月 2007年 09月 2007年 08月 2007年 07月 2007年 06月 2007年 05月 2007年 04月 2007年 03月 2007年 02月 2007年 01月 2006年 11月 2006年 10月 2006年 09月 2006年 08月 2006年 07月 2006年 06月 2006年 05月 2006年 04月 2006年 03月 2006年 02月 2006年 01月 2005年 11月 2005年 10月 2005年 09月 2005年 08月 2005年 07月 2005年 06月 2005年 05月 2005年 04月 2005年 03月 2005年 02月 2005年 01月 2001年 12月 カテゴリ
全体 記事一覧【タイトルのみ】 認知言語学 認知科学 認知心理学 言語学 応用言語学 言語心理学 生成文法 記号論・レトリック 社会言語学・語用論 形態論 日本語 文化人類学 辞書学 書籍・雑誌 用語・人名 シラバス 思考法・論文執筆 未分類 メモ帳
●刊行待ちの書籍 <研究社近刊> ▼「講座:認知言語学のフロンティア」全6巻は、あと1冊。 ■構文ネットワークと文法——認知文法論のアプローチ <大修館書店近刊> ▼『ことばの背景』野村雅昭著 46版 208頁 予価1200円 2009/04販売予定 ISBN:978-4469222012 ▼『認知文法論〈1〉』(西村義樹編)。いよいよ本書でシリーズ完結となります。刊行日不明(2010年?)。 ▼日本語文法学会編『日本語文法事典』刊行日未定⇒2010年に刊行予定らしい。 <ひつじ書房近刊> 【ひつじ書房20周年記念】意味論講座【編者】澤田治美 2010年初夏、刊行開始。全7巻・各巻12章構成・各巻予価3,800円 第1巻 語・文と文法カテゴリーの意味、第2巻 構文と意味、第3巻 モダリティI:理論と方法、第4巻 モダリティII:事例研究、第5巻 主観性と主体性、第6巻 意味とコンテクスト、第7巻 意味の社会性 <開拓社近刊> <くろしお出版近刊> <岩波書店近刊> <朝倉書店近刊> 『日本語学大事典』2007/12刊行予定⇒2010年中に刊行予定らしい。 出版社 研究社 大修館 岩波くろしお ひつじ 開拓 Routledge Blackwell John Benjamins Walter de Gruyter OUP CSLI CUP MIT EUP UCP SAGE 言語学出版社フォーラム 論文・書誌検索 GeNii [ジーニイ]学術情報ポータル 関連サイト エディテック[EdiTech]editechの正室サイト editechの連絡先 editech☆excite.co.jp☆を@に修正してください。 言語学・認知科学関連リンク G.F.S.S.東京言語学コロキウム 関東日本語談話会 三省堂「言語学大辞典」全文データベース オンライン学術用語集 はてなリング ことばのSNS「コトバラ」 Webスカウター ブックマークカウンター お気に入りブログ
目指せ!オフィス・ジョー... 東京→ロンドン Journal 『情報と宇宙』日記(旧「... ●砂時計通信● 一言語学徒のページ URGT-B(ウラゲツブログ) Web読書手帖 高校英語教師の授業日記 へっぽこ講師のつぶやき tmp ロス日誌 イタリア語作文練習帳 科学的世界観のblog Are You Real? 言語学のかほり 英会話サークルエルモ 5号館を出て +αの楽しい英語 心の図書室 All about Cr... cricket's cl... Akimi's Bubb... *あみの中国語ブログ* *あみの多言語ブログ* さ・え・ら 日本語教師・奥村隆信 ひ... 白猫日記 三宅登之 ― 文法を研究... その他のジャンル
ファン
記事ランキング
ブログジャンル
画像一覧
|
2008年 02月 01日
Cognitive Grammar: A Basic Introduction by Ronald W. Langacker Oxford University Press, 2008/01 584 pages ISBN: 0195331966 ISBN13: 9780195331967 Paperback ISBN: 0195331958 ISBN13: 9780195331950 Hardback http://www.amazon.co.jp/dp/0195331966/ ▼Description This book fills a long standing need for a basic introduction to Cognitive Grammar that is current, authoritative, comprehensive, and approachable. It presents a synthesis that draws together and refines the descriptive and theoretical notions developed in this framework over the course of three decades. In a unified manner, it accommodates both the conceptual and the social-interactive basis of linguistic structure, as well as the need for both functional explanation and explicit structural description. Starting with the fundamentals, essential aspects of the theory are systematically laid out with concrete illustrations and careful discussion of their rationale. Among the topics surveyed are conceptual semantics, grammatical classes, grammatical constructions, the lexicon-grammar continuum characterized as assemblies of symbolic structures (form-meaning pairings), and the usage-based account of productivity, restrictions, and well-formedness. The theory's central claim - that grammar is inherently meaningful - is thereby shown to be viable. The framework is further elucidated through application to nominal structure, clause structure, and complex sentences. These are examined in broad perspective, with exemplification from English and numerous other languages. In line with the theory's general principles, they are discussed not only in terms of their structural characterization, but also their conceptual value and functional motivation. Other matters explored include discourse, the temporal dimension of language structure, and what grammar reveals about cognitive processes and the construction of our mental world. ▼About the Author Ronald W. Langacker, Professor, University of California, San Diego (Emeritus) Still professionally quite active, Ronald W. Langacker retired after 37 years as Professor of Linguistics at the University of California, San Diego. He was originally trained in generative linguistics, and worked for a decade on the Uto-Aztecan family of Native American languages. Since 1976 he has been developing the theory of Cognitive Grammar (a radical Alternative to generative theory) as part of the broader tradition of cognitive linguistics. ▼Contents Part I Preliminaries 1 Orientation 1.1 Grammar and Life 1.2 The Nature of the Beast 1.3 Grammar as Symbolization 2 Conceptual Semantics 2.1 Meaning and Semantic Representations 2.2 Conceptual Content 3 Construal 3.1 Specificity 3.2 Focusing 3.3 Prominence 3.4 Perspective 3.5 Evidence for Semantic Claims Part II Fundamentals 4 Grammatical Classes 4.1 Are Conceptual Characterizations Conceivable? 4.2 Nouns and Verbs 4.3 Classes of Relational Expressions 5 Major Subclasses 5.1 Count and Mass Nouns 5.2 Perfective and Imperfective Verbs 6 Constructions: General Characterization 6.1 Symbolic Assemblies 6.2 Constructional Schemas 6.3 Unipolar vs. Bipolar Organization 7 Constructions: Descriptive Factors 7.1 Correspondences 7.2 Profile Determinance 7.3 Elaboration 7.4 Constituency 8 Rules and Restrictions 8.1 Network and Schemas 8.2 Assessing Conventionality 8.3 Networks of Constructions 8.4 Regularity Part III Structures 9 Grounding 9.1 Subjective and Objective Construal 9.2 Type vs. Instance 9.3 Nominal Grounding 9.4 Clausal Grounding 10 Nominal Structure 10.1 Structure and Function 10.2 Noun Modifiers 10.3 Classification and Quantification 10.4 Inflection and Agreement 11 Clause Structure 11.1 Global Organization 11.2 Subject and Object 11.3 Clause Types 11.4 Complex Verbs 12 Complex Sentences 12.1 Ordination: Co- and Sub- 12.2 Clausal Connections 12.3 Finite Complements Part IV Frontiers 13 Discourse 13.1 The Basis of Language Structure 13.2 Conceptual Substrate 13.3 Discourse Genres 13.4 Structure Building 14 Engaging the World 14.1 Dynamicity 14.2 Fictivity 14.3 Simulation and Subjectification 14.4 Mind, Meaning, and Grammar References Index
by editech
| 2008-02-01 03:20
| 認知言語学
|
ファン申請 |
||